ج. آوریل 19th, 2024

هواداران استقلال

وب سایت طرفداران باشگاه استقلال

کاظم اولیایی: بزرگترین آفت استقلال تفرقه است

سپهر ستاری: باشگاه استقلال روزهای پرحاشیه‌ای را می‌گذراند و مشکلات این تیم باعث شده پیشکسوتان وارد عمل شوند تا به بهبود شرایط آبی‌ها کمک کنند. در هفته‌های اخیر جلسات بسیاری هم با حضور قدیمی‌های این باشگاه برگزار شده که یکی از خروجی‌های آن تشکیل کمیته فنی با حضور پیشکسوتان بود. کاظم اولیایی، مدیرعامل سابق باشگاه استقلال که تاکید زیادی روی کمیته فنی دارد، درباره چگونگی تشکیل آن و دیگر اتفاقات این روزهای باشگاه استقلال با خبرآنلاین گفت و گویی داشت:

*در چند هفته اخیر جلسات مختلفی با حضور پیشکسوتان باشگاه استفلال برگزار شده ابتدا درباره جلسه‌ای که در وزارت ورزش برگزار شد، بگویید.

ما چند سالی که دنبال اجماع نظرات پیشکسوتان هستیم، چون پیشکسوتان هر کدام نقطه نظراتی دارند و گاهی هم مورد سواستفاده قرار می‌گرفت، لذا ما برای اجماع نظر پیشکسوتان، اکثریتی از پیشکسوتان را در جلسه به عنوان مجمع موسسین تشکیل دادیم.

*ماجرای تشکیل کمیته فنی باشگاه استقلال چیست و چه زمانی انجام خواهد شد؟

بحث تشکیل کمیته فنی حاصل نشستی از پیشکسوتان بود که آن زمان باشگاه کادرفنی ندات و توصیه کردیم که یک کمیته فنی تقریبا ثابتی از پیشکسوتان برای باشگاه داشته باشیم که هم مسائل فنی را زیر نظر بگیرد و هم با تغییرات مدیریتی آن‌ها تغییر نکنند و تیم دچار تغییرات نشود. آن جلسه موضوع را صورت جلسه کردیم و برای وزارت ورزش فرستادیم و آن‌ها در جلسه بعدی تعدادی از پیشکسوتان را با سلیقه خودشان دعوت کردند و آقای وزیر قول داد که کمیته فنی سریع‌تر تشکیل شود که البته من در آن جلسه حضور نداشتم و عذرخواهی کردم و شرکت نکردم. آقای وزیر به آقای علی‌نژاد دستور دادند و ایشان هم به آقای خلیل‌زاده اعلام کردند که کمیته فنی تشکیل شود. کمیته فنی در اغلب تیم‌های بزرگ وجود دارد و یکی از راهکارهایی که تیم‌ها دچار تغییرات نشوند و از نظر فنی در بلندمدت نتیجه بگیرند، داشتن کمیته فنی است که می‌تواند کمک کند. دستور تشکیل هم صادر شده و امیدوارم زودتر تشکیل شود چون کمیته فنی را نمی‌توان سرسری گرفت و به زمان سپرد. امیدواریم تشکیل شود و چه آکادمی و چه خود تیم را با حضور افراد فنی و جذب استعدادها زیر نظر بگیرد تا دست باشگاه همیشه پر باشد.

بیشتر بخوانید: خبری که برای استقلالی‌ها خوشحال کننده است

*قرار است چه کسانی عضو این کمیته باشند؟

این موضوع بستگی به مدیران ستادی دارد ولی پیشنهاد ما این بود که هر کدام از پیشکسوتان که آمادگی عضویت در کمیته فنی و همچنین کمیته انضباطی را دارند داوطلب شوند و پس از آن اگر پذیرفتند، آن را به نظرخواهی عموم پیشکسوتان بگذاریم که عده‌ای به عنوان عضو کمیته فنی منتخب خود پیشکسوتان باشند و عده‌ای هم به عنوان اعضای کمیته اخلاق و انضباطی که نظارتی هم بر امور داشته باشند.

*شرح وظایف کمیته فنی مشخص شده است؟ به نظر خودتان کمیته فنی باید در چه مسائلی ورود کند؟

ما قبلا هم کمیته فنی داشتیم و قبلا برای خودشان شرح وظایف نوشته‌اند و در ضمن در باشگاه‌های بزرگ هم شرح وظایف برای کمیته‌ها وجود دارد و می‌توان از آن‌ها گرفت و استفاده کرد. کمیته فنی در واقع قبلا هم در باشگاه استقلال بوده و شرح وظایف دارد و آن را بررسی می‌کنند و همان ملاک می‌شود که کار چندان سختی هم نیست.

*در چند سال اخیر بارها بحث تشکیل کمیته فنی وجود داشته و در چند مقطع هم این اتفاق افتاده ولی خروجی خاصی دیده نشده،  آیا باز هم همان اتفاقات رخ می‌دهد یا شرایط فرق خواهد کرد؟

به هر حال کار درست، درست است ولی می‌شود آن را هم خراب کرد و بد اجرا کرد ولی کمیته فنی برای باشگاه استقلال مخصوصا زمانی که ما کادر فنی نداشتیم لازم بود و الآن هم نظارت لازم است و باید از آن درست استفاده شود. هر چند دوستان بخواهند آن را نادیده بگیرند و خلافش عمل کنند ولی کمیته فنی و انضباطی برای هر باشگاهی لازم است و باید عاقلانه انتخاب شود و به کار گرفته شود. تا الآن به کار گرفته نشده که زمانی تیم بزرگ استقلال به وسیله کاپیتانش ارنج شد و همه دیدند که نیمکت ما خالی بود و بدنساز و ماساژور با نظر کاپیتان تیم تعویض می‌کردند. برای باشگاهی به بزرگی استقلال با 75 سال سابقه از آن بدتر نمی‌شود. زمانی باشگاه استقلال پرافتخارترین باشگاه آسیایی بود و الآن هم پرافتخارترین باشگاه ایرانی در آسیاست و برای این باشگاه مثلا از وسط زمین تعویض انجام شود یا روی نیمتکتش آن اتفاقات بیفتد، از بی‌تدبیری و نبود کمیته فنی است. اگر کمیته فنی محکم، صالح و دلسوز وجود داشته باشد، هرگز این اتفاقات نمی‌افتد، هر چند بعضی‌ها کمیته فنی را برنتابند.

*چند روز قبل شما و دیگر پیشکسوتان باشگاه جلسه‌ای در مجلس شورای اسلامی داشتید، در این جلسه درباره چه چیزهایی صحبت شد و خروجی آن چه بود؟

خب می‌داند مجلس شورای اسلامی تعریفی دارد که در راس امور است و بزرگترین فراکسیون ان هم فراکسیون ورزش است، خوب است از رییس فراکسیون ورزش، آقای فروردین و آقای قاضی‌زاده که بانی جلسه بودند سوال شود که حاصل وقتی که مجلس گذاشت و می‌خواست به مطالبات هواداری پاسخ دهد و پیشکسوتانی هم آن‌جا بودند، چه اتفاقاتی رخ داده است.

*نظرتان درباره عملکرد چندماهه احمد سعادتمند چیست؟

در هر صورت آمدن و رفتن‌های کوتاه‌مدت مدیران عوارض منفی برای ورزش کشور و افکار عمومی دارد. هر مدیری که می‌آید ایده‌هایی دارد و زحماتی می‌کشد ولی بعضی‌ها می‌آیند و با شعارها توقعات را بالا می‌برند و با بالا بردن توقعات مشکلات بیشتر می‌شود. حالا برای ارزیابی کار آقای سعادتمند من آمار و ارقام دستم نیست و باید وعده‌های ایشان از روز اول را بررسی کرد تا روز آخری که رفت حاصل امید دادن به هواداران چه بود و چقدر ارزش برند باشگاه بالا رفت و چقدر به اعتبار باشگاه افزوده شد . این‌ها باید کار کارشناسی شود و خوب است که شما این را بررسی کنید و من هم کمک می‌کنم و خود آقای سعادتمند هم دعوت شوند و از عملکردشان دفاع کنند و ما هم نظراتمان را بگوییم.

*آیا برکناری او در این مقطع کار درستی بود؟

ساختار باشگاه استقلال به شدت معیوب است و بارهاعرض کردم چه سعادتمتد، چه دیگر آقایان باشند، این آمدن و رفتن‌ها مشکل باشگاه را حل نمی‌کند بلکه باید ساختار اصلاح شود و بهتر است کمیته یا کارگروهی برای اصلاح ساختار و تشکیل چارت مناسب تعیین شود که شرح وظایف نوشته شوند و مدیرعامل و هیات مدیره طبق ان عمل کنند؛ نه اینکه آزادی عمل داشته باشند و هر مسیری را انتخاب کنند. لذا این‌که در این مقطع رفتن ایشان درست بوده یا غلط بوده را باید از استدلال‌های هیات مدیره هم مطلع شویم که آیا آن‌ها ترسیدند آسیب بیشتری وارد شود یا آسیب مشترک وارد کرده بودند و می‌خواستند تقصیر ایشان بندازند. خیلی از مسائل باید مورد بررسی قرار گیرد و من چون اطلاعات ریز ندارم برایم قابل ارزشیابی نیست و نمی‌توانم نظر کارشناسی بدهم.

*حضور آقای مددی به عنوان سرپرست باشگاه استقلال را چکونه می‌بینید و به نظرتان می‌تواند مشکلات استقلال را حل کند؟

طبیعتا وقتی مدیرعامل برکنار می‌شود، معاون او جانشین می‌شود و این اجتناب‌ناپذیر است و آقای مددی انتخاب نیست، یک اجبار بوده که خلا ایجاد نشود و خود ایشان هم خودش را در حد مدیرعاملی نمی‌داند و من چیزی نشنیدم ولی باید بگویم مشکلات به وسیله آدم‌ها حل نمی‌شود؛ ساختار سال‌های سال کج رفته و مددی، سعادتمند، فتحی، افتخاری و هرکس دیگر نمی‌توانند یک شبه همه مشکلات را حل کنند. باز هم می‌گویم ساختار باشگاه استقلال باید اصلاح شود و ساختار یک رشته باشگاه حرفه‌ای فوتبالی بگیرد. در یک زمانی تعریف باشگاه این بود که چند رشته داشته باشد اما تعریف‌ها در دنیا عوض شده و فیفا از ما نمی‌پذیرد که ما حتی صورت هزینه‌ها را بدهیم و بگوییم رشته‌های دیگر هم داریم، می‌گوید تفکیک کنید و این اتفاق افتاده است. آن‌ها فقط به فوتبال مجوز حرفه‌ای می‌دهند؛ ساختار اکنون فرق کرده و ما با ساختار قدیمی که 30 سال پیش بنده اساسنامه آن‌را نوشتم و با اساسنامه‌ای که در فوتبال آماتور بوده و من ثبت شرکت‌ها کردم نمی‌شود فوتبال را اداره کرد و باید اصلاح شود و فرقی نمی‌کند چه کسی مدیرعامل باشگاه باشد.

*تا چه اندازه وزارت ورزش را در مشکلات استقلال مقصر می‌دانید؟

بزرگترین آفتی که مدیریت باشگاه استقلال در حال حاضر دارد، تفرقه بین هواداران و پیشکسوتان است. اگر پیشکسوتان وحدت داشته باشند، هواداران هم از پیشکسوتان خودشان حمایت کنند، هیچکس نمی‌تواند به استقلال ضربه بزند. مشکلات از تفرقه و اظهار نظرهای فردی است و امیدوارم این حواشی جمع شوند و استقلال مجددا به دوران اوج خودش برگردد.

*به عنوان سوال آخر آیا محمود فکری گزینه مناسبی برای سرمربیگری استقلال است و با این تیم موفق خواهد شد؟

آقای فکری یکی از پیشکسوتان بسیار وفادار باشگاه استقلال است و در دوران بازیگری تیم را به عنوان کاپیتان بسیار خوب هدایت می‌کرد و مراحل مربیگری را هم چند سالی خیلی خوب طی کرده و یکی از سرمایه‌های استقلال است و حتما پیشکسوتان و هواداران باید از او حمایت کنند. قطعا آقای فکری موفق می‌شود و باید یک کادر علمی و باتجربه کنارش باشد و یک تیم هم پشت سر آقای فکری باشد و هیات مدیره هم باید به خوبی از او حمایت کند تا انشالله یک امیر قلعه‌نویی دومی را در استقلال داشته باشیم و ایشان بتواند موفقیت‌های امیر قلعه‌نویی را برای استقلال تجدید کند.

بیشتر بخوانید: پشت پرده دعواهای فرهاد با مدیران استقلال؛ من به شما باج نمی‌دهم

258 251

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Copyright © All rights reserved. | Newsphere by AF themes.